Vanavond, donderdag 18 november 2010, was de eerste van twee avonden met Einstürzende Neubauten, dat zijn 30ste verjaardag viert. Het collectief rond Blixa Bargeld speelde vanavond een korte set van 45 minuten, met 'Sonnenbark', een sublieme versie 'Seele Brennt' die door merg en been ging én zowat driekwart van het geweldige epische 'Grundstück' - vanaf 'GS1 en incluis 'November' en 'Sie Laechelt'.
Bargeld herinnerde zich dit al eens gebracht te hebben in de AB, "maar was dat nu met of zonder publiek". Het was toen alleszins maar een deel van het werk en: "het muziekstuk is sindsdien al erg geëvolueerd" vertelde Blixa. Nu kregen we er dus een grotere hap uit. Bargeld preciseerde: "das Grosse Grundstück/ The Large Grundstück". Fenomenaal was dat. Met binnen dit werkstuk zowat alle bekende Neubauten-ingrediënten: percussie op staal, rubber, plastiek en zowat alles - met als daders: N.U. Unruh en Rudolf Moser, die ingehouden dissonante en melodieuze gitaarklanken van Jochen Arbeit, de vette bass van Alexander Hacke, - Hacke in zijn eeuwige onderhemd en Blixa Bargeld die de Duitse taal ei zo na 'sexy' maakt en met zijn stem op gegeven moment croont, dan weer geweldige screams uitbraakt.
Bargeld herinnerde zich dit al eens gebracht te hebben in de AB, "maar was dat nu met of zonder publiek". Het was toen alleszins maar een deel van het werk en: "het muziekstuk is sindsdien al erg geëvolueerd" vertelde Blixa. Nu kregen we er dus een grotere hap uit. Bargeld preciseerde: "das Grosse Grundstück/ The Large Grundstück". Fenomenaal was dat. Met binnen dit werkstuk zowat alle bekende Neubauten-ingrediënten: percussie op staal, rubber, plastiek en zowat alles - met als daders: N.U. Unruh en Rudolf Moser, die ingehouden dissonante en melodieuze gitaarklanken van Jochen Arbeit, de vette bass van Alexander Hacke, - Hacke in zijn eeuwige onderhemd en Blixa Bargeld die de Duitse taal ei zo na 'sexy' maakt en met zijn stem op gegeven moment croont, dan weer geweldige screams uitbraakt.
Als toegift kregen we nog 'Sand', uit 'Halber Mensch', een nummer geschreven door Lee Hazelwood, bekend in de versie van Nancy Sinatra, maar de industrial bluesy versie van Neubauten staat als een (al dan niet instortend) huis!
Ja, dertig jaar Neubauten, maar nog hyperstrak, het klinkt en klettert geweldig goed, Blixa's oerkreten en zang zijn nog steeds fenomenaal... als dit een opwarming was, wordt het morgen lichtjes fantastisch!
Te kort, maar dus een goed smaakmaker voor morgen, waneer, zo beloofde Blixa, EN een set speelt van ongeveer 2 uur en 45 minuten!
Daarna mocht Jochen Arbeit zijn ding doen met een videoperformance 'DIE KÖRPER OHNE UNS'. Trage, vage beelden en wat soundscapes, (deels?) live... op papier klonk dat goed, maar in praktijk kon het mij niet boeien... Dus dan maar naar de AB Club waar de interessante 'Rockumentary' '3 decades of Einstürzende Neubauten' getoond werd: met toffe backstage beelden, interviews, beelden van concerten, hoe ze tot hun aparte instrumenten kwamen,... enfin, erg interessant!
De avond werd besloten met een interactieve drumsessie met percussionist N.U. Unruh, bijgestaan door los/vast Neubauten live-toestenist/percussionist Ash Wednesday, Alexander Hacke en Rudolf Moser. Iedereen die maar wilde, mocht komen meedrummen. En zo stond het podium al snel vol. Veel, chaotisch - en niet noodzakelijk in de juiste maat - drumgeweld. Op de tonen van ondermeer Safri Duo en Liasons Dangereuses (Los Ninos del Parque)... Het gaf een geweldig beeld: een podium vol drummende mensen.. maar mij kon het niet echt blijven boeien...
Maar goed. De avond was sowieso al geslaagd met die gewéldige, strakke, korte performance van EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN !
En morgen.. the real thing!! Bijna drie uur Neubauten dus!!! Wow!!!
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten