zondag, februari 01, 2009

Yasmine houdt woord. En hoe!

Vanmiddag (zondag 1 februari) trapte Yasmine haar nieuwe tournee af met een zeer gesmaakte première in een uitverkochte AB-club.

Sfeer, muzikaliteit, poëzie, de kracht van het woord en gezelligheid troef die zondagmiddag.

De recepten: de toch wel mooie, warme stem van Yasmine, de knappe muzikanten die Yasmine meebracht: Jo Mahieu (gitaren), Ad Comminotto (klavieren en accordeon) en Mia Schampaert (percussie en backing vocals). En... het woord, de poëzie - want daar draaide het toch ook om - soms verwerkt tot een mooi lied, dan weer zeer stijlvol voorgedragen...

Het woord en meer bepaald Yasmines favoriete gedichten stonden dus centraal bij "Yasmine Houdt Woord". Maar we kregen ook een fraaie selectie songs uit haar jongste twee albums: "Licht Ontvlambaar" (2006) en "Vandaag, het morgen Gisteren" (2004), en dus ook: Cohen-covers op het programma!

Behalve gedichten citeerde Yasmine ook Hennie Vrienten, die een lied over Claus maakte, en een haast vergeten Vlaamse parel van Bizjoe: 'Rijden", dat een zwoele jazzy feel meekreeg.

Haar theatertour met de Cohen-covers kon ik al erg smaken, en luidde voor mij de kennismaking in met Yasmine als chanteuse, daar waar haar vroege muzikale exploten nogal twijfelachtig en zelfs tenenkrommend waren, werd met "Vandaag" het tegendeel bewezen, bevestigd met "Licht Ontvlambaar". En dit nieuwe concept is wat mij betreft nog van een hoger niveau. En het werkt!

De setting van de AB Club, met een bijna huiskamersfeer, was natuurlijk sowieso erg dankbaar, het publiek ook, maar hopelijk kan Yasmine dit programma ook in de Culturele Centra opzelfde hoog niveau tillen als vandaag in de AB.

SETLIJST:
(gedichten die op muziek gezet werden: *, voorgelezen gedichten: **)

1. WIJ* (Paul Snoeck)
2. HET BOEK
3. HET VENSTER (Leonard Cohen)
4. _ ** (Herman de Coninck)
5. DE EERSTE VAN HAAR SOORT
6. MOOI
7. IK VOEL ME BLAUW
8. Blues On Tuesday** (J. A. Deelder)
9. NIEMANDSLAND
**pauze**
10. Nachtelijke Optocht** (Paul Van Ostaijen)
11. UUR BLAUW
12. DENSITY* (Roland Jooris)
13. RIJDEN (Bizjoe)
14. LICHT ONTVLAMBAAR
15. EEN VROUW BEMINNEN* (Ed Hoornik)
16. JE EEUWIGE REGENJAS (Leonard Cohen)
17. RISICO
18. ZONDER MIJ (Hennie Vrienten)
19. _ ** (Hugo Claus)
20. DE ZEER OUDE ZINGT* (Lucebert)

BIS
21. DANS ME (Leonard Cohen)

De start van de tour werd niet gemist. Het verdere verloop moet dus ook wel succesvol worden. Een goede raad: gaan kijken, luisteren en genieten.

Doén!
.

1 opmerking:

Anoniem zei

Het was inderdaad een mooi en indrukwekkend optreden!
Ik heb er in ieder geval heel erg van genoten.
Hildegarde