donderdag, augustus 11, 2005

Shiver and Shake Dog Shake From The Edge Of De Grote Kaai: The Cure !

Gisteren (woensdag, 10.08) een fenomenale The Cure gezien op de Lokerse Feesten. En een verdienstelijke Mercury Rev. (Van The Cranes kan ik niets vertellen wan die ik hoorde ik slechts van op de achtergrond toen ik nog niet op het terrein was...)


MERCURY REV

Mercury Rev bewees een prima live band te zijn en een zanger in huis te hebben met het nodige charisma. Maar het veelal rustige werk hoot mijns inziens niet echt thuis op een festival, en zeker niet net voor The Cure. Ik zou deze band eens willen in een zaal zien, en dan mijn oordeel geven. Nu kon ik alleen vaststellen dat het technisch super muzikanten zijn, maar ik kwam "niet echt in the mood"...

De muziek sleepte me niet mee, wat ik eigenlijk wel verwacht had.. De afsluiter "The Dark Is Rising" deed dat alvast wél... al was de outro wel ietsje TE lang..


THE CURE

De Lokerse Feesten betekende min of meer de aftrap van de nieuwe tour van The Cure, ondertussen alweer in lichtjes gewijzigde bezetting: zonder toetsenist Roger O' Donnel. En in vooral de nummers van "Wish" en "Pornography" werden de toetsen soms wel gemist. Zonder O' Donnel dus, maar met gitarist Porl Thompson, terug in van weer eens weggeweest!

En...

Jongens, jongens... FANTASTISCH GEWOON.. wat een optreden .... 26 nummers op 2 uur en 15 minuten, en niet altijd de meest voor de hand liggende keuzes! Knappe arrangementen, ook voor de toch meer 'poppy' nummers van "The Head On The Door"...

En met als 'apart hoogtepunt', behalve de knappe interpretaties van de nummers, een Robert Smith die zowaar lachtte en DANSTE en nummers die ze anders nooit of zelden brengen zoals "LET'S GO TO BED" en "WHY CAN'T I BE YOU" bracht!!!! (hij wist wel de tekst niet meer ). Meestal is een Cure-optreden als een ceremonie, met een Statige Smith, gitaar omgord, achter de microfoon, maar in deze laatste bisronde ging hij zowaar met het publiek interactie aan, en stond ie vrolijk onhandig te wezen..
Waar hij vorig jaar in Werchter nog koppig een nummer zoals "A Forest" achterwege liet, kregen we dat dit jaar wel, zij het in een sublieme versie. Kiekenvlees!

Wat me opviel gisteren is dat, heel erg veel uit het album "Wish" (1992) werd geput, het album met de lange uitgesponnen, soms moeilijke, epische nummers zelfs met prachtige intro's en anderzijds de schitterende popsongs zoals "Friday I'm In Love". Ook, en dat was ook verrassend, uit "The Head On the Door" werd veel gespeeld. Geen "In Between Days" of "Close To Me" natuurlijk, maar wel "A Night Like This", "Push", "The Blood", "The Baby Screams". Ook hun recentste album "The Cure" kreeg de nodige aandacht. Uit "Disintegration" slechts één nummer. Een aantal van de sublieme bissen ('At Night', 'Play For Today') kwamen uit "Seventeen Seconds". En ook de donkere "Pornography", -klassieker werd niet vergeten.

Ik heb al vele Cure-optredens meegemaakt, en wat me opvalt en pleziert is dat ze steeds weer blijven verbazen. Smith & Co kiezen zelden of nooit voor de gemakkelijkheidsoplossing: dat zou zijn: festival, dus best-of-set. Maar neen! We kregen een zeer eigenzinnige greep uit hun ondertussen toch al rijke oeuvre. Hier was het dan wel met ticketverkoop (Lokerse Feesten is normaliter: 10 euro betalen de avond zelf en vol = vol), dus grotendeels voor eigen publiek, maar ook op Werchter deden ze dit.

Ze waren echt in topform!!

Enige puntje van kritiek: in sommige nummers miste ik echt de keyboards... zeker bij de nummers uit "Wish" ...

Op de setlijst stonden volgende nummers:

1. OPEN (van 'Wish')
2. FASCINATION STREET (van 'Disintegration')
3. FROM THE EDGE OF THE DEEP GREEN SEA (van 'Wish')
4. A NIGHT LIKE THIS (van 'Wish')
5. HIGH (van 'Wish')
6. THE BLOOD (van 'The Head on The Door')
7. THE END OF THE WORLD (van 'The Cure')
8. SHAKE DOG SHAKE (van 'The Top')
9. SIGNAL TO NOISE (uitgebracht op de 'Join The Dots' box)
10. PUSH (van 'The Head On The Door')
11. JUST LIKE HEAVEN (van 'Kiss Me Kiss Me Kiss Me')
12. A LETTER TO ELISE (van 'Wish')
13. NEVER ENOUGH (van 'mixed up')
14. US OR THEM (van 'The cure')
15. A STRANGE DAY (van 'Pornography')
16. ALT.END (van 'The Cure')
17. THE BABY SCREAMS (van 'The Cure')
18. ONE HUNDRED YEARS (van 'Pornography')
19. SHIVER AND SHAKE (van 'Kiss Me Kiss Me Kiss Me')
20. END (van 'Wish')

ENCORE
21. AT NIGHT (van 'Seventeen Seconds')
22. M (van 'Seventeen Seconds')
23. PLAY FOR TODAY (van 'Seventeen Seconds')
24. A FOREST (van 'Seventeen Seconds')

ENCORE 2
25. LET'S GO TO BED (van 'Japanese Whispers')
26. WHY CAN'T I BE YOU? (van 'Kiss Me Kiss Me Kiss Me')

ENCORE 3
27. BOYS DON't CRY (van 'Boys Don't cry')


Mijn persoonlijke muzikale hoogtepunten:

"Shake Dog Shake" / "A Night Like This" / "The Blood"/ "Us Or Them"/ "A Strange Day"/ "One Hundred years" / "End" / "At Night" / "Play For Today" / "A Forest"

Maar eigenlijk was het allemaal fantastisch ;-)