zaterdag, november 11, 2006

Tool: Klinische perfectie mist bezieling

De ietwat arty-farty avant-gardistische rock, van vreemde metaleend in de bijt: Tool. Ik wou dat wel eens live aanschouwen. En die kans kreeg ik gisteren, in Vorst Nationaal (Brussel). En het was goed hoor, knap zelfs, heel knap, indrukwekkend, haast perfect. Een schitterende lichtshow... Allemaal ongeloofelijk goed en nauwgezet gedaan. En daar wringt 'em dan ook het schoentje: want; o zo klinisch kil en koud... waar zat de emotie??? En waarom dat belachelijke gasmasker, meneer Maynard?

Was ook wel benieuwd naar het voorprogramma: Mastodon... maar door de files op de Brusselse Ring en afrit naar Vorst het voorprogramma dus volledig gemist.... Daar kan ik dus niets over melden.. Toen we aankwamen was Tool net klaar met "Stinkfist". Na wat gevloek vonden we toch een goed plaatsje en lieten ons in de TOOL-ervaring onderdompelen. Met:

STINKFIST
THE POT
FORTY SIX & 2
JAMBI
SCHISM
ROSETTA STONED
SWAMP SONG
LATERALUS
VICARIOUS (10,000 Days)
=
AENEMA

Uitstekende setlist, maar wel wat beknopt. Knappe show, prima sound, technisch perfect, maar ik miste dus "soul", "bezieling", "enthousiasme".... Voor Tool leek dit gewoon 'doing their job', 'business as usual'; voor hen is dat blijkbaar; perfect, strak, foutloos en kristalhelder spelen. Dat is zeker gelukt! Maar, wat mij betreft: misschien toch liever hier en daar een muzikaal-technisch foutje, maar met bezieling in plaats van andersom?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Tool is inderdaad wel een ongekende goeie groep. letterlijk :)

maar even serieus: een echte blogger gebruikt Technorati Tags....

Leuke blog, wees er wel van bewust dat het blogger protocol en de HTMl die ze generen Niet W3C conform is...

Greets

Glenndavid

Anoniem zei

Ik was er bij en het was perfect, naar mijn gevoel zat er wel degelijk veel emotie in, kan ook niet anders, de nummers vragen emotie.

Maynards gasmasker was dan misschien een beetje vreemd, maar het past bij zijn imago, dat harde, misterieuze... Het was trouwens te verwachten dat hij zo iets ging doen. De setlist was helemaal niet beknopt, er werden weinig nummers gespeeld omdat ze gemiddeld vrij lang duren.

Kortom: Tool in Vorst was gewoon subliem.