woensdag, januari 03, 2007

Adijo Tolar, Zivjo Euro !

Slovenië, "het enige van alle recente EU-landen dat aan àlle voorwaarden voldoet" (zo hoorde ik toch op het Nieuws eerder deze week), voert vanaf nu ook de Euro in. Adijo aan de Tolar dus, en Zivjo aan de Euro.[*]

De Tolar (afkorting: SIT), net zoals de Dollar afgeleid van 'Thaler" (een zilveren munt uit Bohemen die in 1518 het eerst werd geslagen) was sinds 8 oktober 1991 de munteenheid van Slovenië, en 1 Euro kwam dan overeen met 239,640 tolar.

Slovenië was in 2004 de eerste republiek van het voormalige Joegoslavië die lid werd van de Europese Unie.

De voormalige deelstaat van Joegoslavië werd in 1991, na een tiendaagse oorlog, onafhankelijk. Anders dan bij bijvoorbeeld Kroatië of Bosnië vonden geen "etnische zuiveringen" plaats (het land was is het ware "etnisch zuiver" met een percentage van 84 Rooms-Katholieken) en werd het land na het akkoord van Brioni door Millosovic en de zijnen met rust gelaten.

De Sloveense hoofdstad Ljubljana

Slovenija
, ook al onder Tito, als deel van Joegoslavië het meest welvarend, slaagde erin om zich snel te herstellen en als jonge staat zich goed te onwikkelen. De toeristen die vroeger de weg al vonden naar Slovenië, vonden, in de nieuwe context, al vrij snel terug de weg. Zelfs toen er in Bosnië en Kroatië nog gevochten werd.

Ik beleefde in augustus 1995 een onvergetelijke vakantie in het prachtige Slovenië. Maar het was tegelijk ook griezelig want tegelijkertijd zwegen de wapens nog niet in Bosnië en Kroatië, toch maar net over de grens. Later datzelfde jaar zou door Internatinaal ingrijpen wel een einde komen aan het conflict.

Voor wie Slovenië wil ontdekken: ik kan het alleen maar aanraden. En de invoering van de Euro maakt het nog makkelijker. Ben wel eens benieuwd of hier en daar - zoals hier trouwens ook gebeurde - de prijzen niet 'aangepast' gaan worden...

Bohinjsko Jezero (meer van Bohinj)

Ik héb nog Tolars thuis, die worden een collectors item nu neem ik aan, ik heb ze alleszins niet meer nodig als ik eindelijk nog eens terug ga naar Slovenija...


[*] adijo = adieu, vaarwel/ Zvijo: hallo, goeiedag, ...

[ Foto's: Markec ]

2 opmerkingen:

Marc VC zei

Ik had het er ook al over
http://marcvc.blogspot.com/2006/12/nostalgie-naar-oude-munten.html

Markec zei

Aha....