zondag, januari 08, 2012

The Dame Turns 65: Happy Birthday, David Bowie!

Vandaag, 8 januari 2012, wordt The Thin White Duke, Ziggy Stardust, Aladdin Sane, The Dame,... David Bowie dus, 65 jaar. (°Brixton, 8 januari 1947 - als David Robert Jones).

Gelukkige Verjaardag, David Bowie!

Bowie is nu 65, zo kreeg ik het idee om een compilatie samen te stellen van 65 geweldige Bowie-songs. Niet chronologisch, maar geschikt zoals ik ze bij mekaar vond passen: met de hulp van Spotify. De compilatie kreeg de naam: '080112: The Dame Turns 65: 65 Bowie Faves by Markec'.

65 liedjes bij mekaar sprokkelen was géén probleem, kiezen wél.  Bowie maakte zoveel prachtige albums en songs... Enkel op albums zoals  met name (vooral) 'Tonight', dat maar met één nummer vertegenwoordigd is; een fenomenaal nummer op een zwak album (goed ik verklap het: 'Loving The Alien'.) en 'Never Let Me Down' vallen wat zwakkere momenten te bespeuren: zelfs een genie als Bowie heeft soms een minder moment. Ten tijde van 'Tonight' was ik, op dat ene nummer na (en 'Blue Jean') kon er ook nog mee door, boos op the dame. Maar ondertussen weet ik dat zelfs genieën een minder momentum kunnen hebben. Hij maakte het later trouwens meer dan goed met Tin Machine en 'The Nathan Adler Diaries: 1. Outside'...

Het laatste muzikale wapenfeit van David Bowie dateert uit 2003, het sterke album 'Reality', nog gevolgd door een uitgebreide tour.  Sindsdien  is het koffiedik kijken of er nog nieuw werk komt van Bowie. Maar wat de man al van geniale muziek op het palmares heeft staan, is niet min natuurlijk.

Soms vernieuwend, dan weer dankbaar gebruikmakend van een bestaande trend die hij dan volledig naar zijn eigen hand zette, flirtend met diverse muzikale stijlen, of dat nu soul of funk was, de rauwe stadsrock van Tin Machine,... Bowie vond zichzelf regelmatig opnieuw uit en het leverde heel veel prachtige muziek op.

Happy Birthday, David !

> Hier kun je mijn Bowie-compilatie beluisteren (Spotify)
080112: The Dame Turns 65! • 65 Bowie Faves by Markec

Geen opmerkingen: