maandag, april 24, 2006

23.04 - Beyond The Labyrinth & Riverside !

Biebob, Vosselaar: Vlaanderen - Polen: 1 - 1. De Vlaamse Prog-Rock/ Classic Rock sensatie Beyond The Labyrinth mocht gisteren openen voor het terecht felbejubelde sympathieke en uiterst getalenteerde Riverside uit Polen. Beide bands gaven het beste van zichzelf. Beyond The Labyrinth binnen hun veel te korte aangemeten 40 minuten, en Riverside een mooie 2 uur lang. Beide bands zag ik al eerder aan het werk, en voor beide bands geldt: ook bij hun volgende passages zal ik erbij zijn!

Toen we aan de Biebob aankwamen ietsje over half acht, de optredens zouden om acht uur starten, hoorde ik 'Media Vision' al weerklinken op straat. Eenmaal binnengekomen, vroeg ik aan de man aan de kassa: "hoe is het al bezig dàn?". Antwoord: "jà, maar het is nog maar het voorpramma hoor". (sic). "Maar ik kom ook voor dat voorpramma" antwoordde ik. De man legde me uit dat ze alles een beetje vervroegd hadden, Riverside zou een lange set spelen... vandaar... en ook: "Ze zijn nog maar net bezig hoor". Nu; dat wist ik wel. Immers het gebeurt wel vaker dat Beyond The Labyrinth opent met "Media Vision".

Beyond The Labyrinth speelde een korte maar krachtige set waarbij het album "Signs" centraal stond. Ik hoopte stiekem ook op "Beyond The Labyrinth" en "For Eternity", van het nog te verschijnen "Castles In The Sand", maar al te horen in sommige (langere) livesets, maar een mens kan niet alles hebben, niet waar?

In de veel te korte 40 minuten kregen we toch sublieme selectie songs, waarbij ik opener "Media Vision", "Icons" en "Digital World" tot de hoogtepunten reken, en zeker ook het brilliante "In Flanders Fields". Eindigen in schoonheid noemen ze dat.

De uitstekende setlist van BTL:
MEDIA VISION
(Tearing Down The) ICONS
FREAK SHOW
TOMORROW IS GONE (A Hole In The Sky)
DIGITAL WORLD
UNHOLY WAR
IN FLANDERS FIELDS

De lovende kritieken die ik gelezen had over het optreden in The Spirit of '66, daags voordien, hadden mijn toch al erg hoogespannen verwachtingen nog meer gevoed. Riverside: het beloofde een waar feest te worden. En niets bleek minder waar. We kregen een schitterende mix van de albums OUT OF MYSELF en SECOND LIFE SYNDROME met een aaneenschakeling van hoogtepunten! Zoals bijvoobeeld Reality Dream I, II én III, Out Of Myself, zeker ook Dance With The Shadow (!), Second Life Syndrome en de sublieme opener Conceiving you, met een een uitstapje naar Pink Floyd's "Shine On Your Crazy Diamond". Pure Klasse!

Hoera!!

Ik weet het, ik zeg het wellicht elke keer opnieuw, telkens als ik van een Riverside-optreden terugkeer: maar dit was ongetwijfeld de beste (ook wel "hardste", "luidste") prestatie van deze polen wat mij betreft. Marius & co, pakten, zoals verhoopt de Biebob in met hun unieke sound: soms dromerig en zweverig, dan weer heel erg strak, en hard... en altijd bijzonder sfeervol. De geesten van Porcupine Tree en Pink Floyd zijn nooit erg ver weg, maar de unieke "Riverside-sound" krijgt toch telkens weer de bovenhand. Riverside is een band om heel erg in de gaten te houden en te koesteren.

Songs op de setlist:
CONCEIVING YOU (incl. stukje Shine On You Crazy Diamond !)
OUT OF MYSELF
SECOND LIFE SYNDROME
ARTIFICIAL SMILE
I BELIEVE (met band introductie)
REALITY DREAM I
DANCE WITH THE SHADOW
THE CURTAIN FALLS
=================
bis # 1
REALITY DREAM II
THE SAME RIVER
REALITY DREAM III
LOOSE HEART
=================
bis # 2
BEFORE

Zo.. En nu aftellen voor Pestpop ( met Beyond The Labyrinth, Valkyre, Sengir, Elvenking, Epica, Jon Oliva's Pain, Doro )...

can't wait...


>> bekijk ook het knappe verslagje van Vera op Lords Of Metal.

Geen opmerkingen: