zaterdag, oktober 31, 2009

'Oh, what a feeling! ' - kippenvel met Heather Nova

Al eventjes thuis van het Heather Nova in Brussel (30.10.09) en de haartjes staan nog recht op mijn arm. Wat een kippenvelavond zeg! What heeft Heather toch een geweldige stem. Zo mooi... en wat een bereik ook...

Heather bracht een zeer goede selectie van liedjes uit haar jongste album 'The Jasmine Flower' en wat ouder werk waarbij vooral uit 'Oyster' en 'Siren' geplukt werd, wat ik niet erg vond, want toevallig twee favoriete Nova-platen van me. Slechts bijgestaan door één muzikant - ze stelde hem tweemaal voor, maar nu ben ik zijn naam alweer vergeten - die zowat alles kon spelen: of het nu cello, contrabas, elektrische gitaar of piano was... En er was natuurlijk Heather zelf die zich op gitaar begeleidde, soms aan de piano, maar vooral.. die stem van haar!

Het is echt geweldig dat de stem van Nova, na toch al enkele jaartjes dienst, nog zo ijzingwekkend mooi is... fragiel, breekbaar en sterk tegelijkertijd !

Enorm genoten van 'Walks this world', 'Gloomy Sunday' in zijn zwoele haast erotiserende jazzy jasje, 'What A Feeling'', 'Sugar' (!!!), 'Walking Higher' en 'Island' om er maar enkele te noemen. Maar ook het recentere werk - ik had het jongste album nog niet gehoord - kon me enorm bekoren. Ik onthoud vooral setopener 'I ride' (!) en 'Every Soldier Is A Mother's Son'...

Heather begon stipt om 21 uur en ging tien minuten over de AB-curfew want pas om 22.40 weerklonk de laatste noot van de engelenstem van Heather... Niemand die het erg vond!

Setlist HEATHER NOVA
I RIDE (The Jasmine Flower)
TRUTH AND BONE (Oyster)
WALK THIS WORLD (Oyster)
TALK TO ME (South)
WHAT A FEELING (Siren)
GLOOMY SUNDAY (South)
SUGAR (Oyster)
HEARTH AND SHOULDER (Siren)
FOOL FOR YOU (Storm)
DOUBLED UP (Oyster)
PAPER CUP (Siren)
SPIRIT IN YOU (Glow Stars)
LONDON RAIN (Siren)
DRINK IT IN (Storm)
EVERY SOLDIER IS A MOTHER’S SON (The Jasmine Flower)
MOTHERLAND (Storm)
YOU LEFT ME A SONG (Storm)
MAYBE TOMORROW (The Jasmine Flower)
OUT IN NEW MEXICO (The Jasmine Flower)

#encore 1:
ISLAND (Oyster)
BEAUTIFUL STORM (The Jasmine Flower)

#encore 2:
WALKING HIGHER (Oyster)

Voorafgaand aan het geweldige concert van Heather Nova kregen we BEN TAYLOR. Een singer-songwriter die schatplichtig is aan en papa mag zeggen tegen James Taylor. En de mama heet Carly Simon .. Jawel!
En deze man heeft wel degelijk de juiste genen gekregen. Hij weet ook hoe die te gebruiken: bijvoorbeeld door met mooie, pakkende liedjes af te komen. En zijn stem lijkt, niet geheel vreemd, met momenten op die van papa James.

Enkel gewapend met zijn stem en gitaar kon Taylor echt goed overtuigen. Veelal folky songs, soms met een wat swingendere inslag, en een nummer was haast akoestische reggae....
Een singer-songwriter erbij voor mij om te 'volgen'!

Na de optredens van zowel Taylor als Nova een CD'tje gekocht. Taylor tekende de mijne nog, geen Heather te zien. Maar erop wachten kon ik niet want wou de trein halen....

Op weg naar het station kwam ik trouwens nog Simple Minds-gitarist Charlie Burchill en zijn vriendin tegen. En ik wist niet beter dan "Welcome to Brussels, Charlie" eruit te flappen. De man dacht wellicht: 'damn, weer eentje die me herkend!' ;-)

maar terug naar het onderwerp: weerom een fijne concertavond... En een met een concert dat mee kan dingen voor "concert van het jaar"... Nummer 1 is al ingevuld, maar verder is alles nog mogelijk... Misschien wordt het concertje van Heather Nova wel nummer 2. Maar, er zijn sterke tegenkandidaten (Jackson Browne, Neil Young, U2, Simple Minds, ...) en er staan nog enkele concertjes gepland, dus ...

HEATHER NOVA speelt binnenkort in de Arenbergschouwburg... misschien zijn er nog kaarten... Zo ja... NIET TWIJFELEN: gààn kijken!!

Voor wie het concert van vanavond wil (her)beluisteren, Heather biedt elk concert nadien op haar website aan als download, voor maar € 10! Ook dat van Brussel dus!

verslag: © Markec
.

Geen opmerkingen: