donderdag, september 24, 2009

Zelfverklaarde legende blijkt goedkope danceact

THE ORB @ AB. Support: ANSATZ DER MASCHINE
Ansatz der Maschine redt de avond

THE ORB
Ja, die wilde ik wel eens live zien... ALEX PATTERSON !!! Ik hoopte op psychedelische soundscapes/ mixes/ remixes... Sfeer.... ambient.... trippen... En ik had er écht zin in.... Maar, wat een vergissing was dat. Wat een tijdverspilling. Want, neen. Niets van dat alles. Wat kregen we dan wel? Wat nietszeggend gefrul aan knopjes, een stomdronken (!) Patterson die slechte platcommerciële plaatjes draait, een drummer die er op los mept, maar niet lijkt te weten waarom... een would be rapper die ze er om God weet wélke reden hebben bijgesleurd. De in afzichtelijk Adidas-pak gestoken man liep er nogal verweesd bij en deed dus af en toe iets wat op rap leek.

O ja. De projecties waar zoveel over gesproken wordt. Ja, die waren knap. Het was ook het énige wat er psychedelisch of ambient aan was. De muziek was helaas niets meer dan goedkope Techno/ Dance. Tja. Als ik dit had geweten, was ik meteen na de support - die subliem was! - al naar huis gegaan. Wat een tijd- en geldverspilling zeg! The Orb? Nou, voor mij hoeft het niet meer. Als ik écht slechte technoplaten wil horen, ga ik wel naar een discotheek! Na een uurtje had ik het wel gehad en verliet ik ontgoocheld de zaal. Ik bleek NIET de enige te zijn!

En zo is het slechtste "concert" van 2009 een FEIT!

Maar...
toch was het geen verloren avond. Want vanavond zag ik ook één van de ontdekkingen van 2009 (voor mij dan toch). De redders van de avond: ANSATZ DER MASCHINE die de support verzorgden. 40 minuutjes genieten. Dat was het !

Belgische Slow Core/ Avant-Garde/ Jazz/ Postrock met héél veel sfeer ..... meestal instrumentale muziek met instrumenten zoals viool, saxofoon, elektrische gitaar, synthesizer, drums, effects... Het gezelschap creëert aantal superieure soundscapes, zwanger van de melancholie en boordevol sfeer! .... Soms komt Godspeed You! Black Emperor voorbij, dan weer Mogwai, ook wel Fluxus maar evengoed Miles Davis.

Wat een ervaring... en ze hebben mijn avond gered. En ik heb er weer een muzikale ontdekking bij !

Ansatz der Maschine - The Orb: 5 - 0, of hoe dappere David een dronken ongeïnspireerde Golliath versloeg.
.

Geen opmerkingen: