dinsdag, juli 21, 2009

Silencers, Simple Minds & Scottish Rain!















Zaterdag 18 juli 2009 wordt in het geschiedenisboek van de band geschreven als die keer dat een Simple Mindsconcert bijna ter elfder ure werd afgelast omwille van de hevige regen. Die avond aan Edinburgh Castle leek het wel of de zondvloed was begonnen om nooit meer te stoppen en alles te verzwelgen. Maar fans en bands zouden dapper de zondvloed trotseren!

The Silencers openden sterk, voor de hoofdact Simple Minds. Maar de échte hoofdrolspeler die avond in Edinburgh bleek dus de alom gevreesde Schotse Regen te zijn!! The Silencers, die er met hun song "Scottish Rain" nog een schepje bovenop deden én Simple Minds die toepasselijker dan ooit openden met "Waterfront" en koppig volhielden met 'She's A RIVER", lieten het niet aan hun hart komen en gaven goede concerten ten beste. Gaandeweg zou - gelukkig - de regen toch ophouden...

De natte lijven, en dat was dan nog niet van het 'zweet', bewogen, stortregen of niet, meer en meer op 'Waterfront' en tegen de tijd dat 'I Travel' werd ingezet leek iedereen al lang te zijn vergeten dat het aan het gieten was. De sfeer was er en dat zou géén regendruppel kunnen dwarsbomen. Zoveel was duidelijk.

Knappe versies van, behalve de eerder genoemde songs, 'Stay Visible', 'Love Song', 'Home' - een nummer dat ik steeds méér begin te waarderen, zeker in zijn livejasje - en natuurlijk, zoals altijd eigenlijk, ook 'New Gold Dream'. Het 'lalalamoment' duurde me, zoals gewoonlijk iets te lang, en toen voelde ik die regen plots toch... Maar goed zoals gebruikelijk werd 'Don't You Forget About Me' door zovele anderen wél meegekeeld dus...

We zagen een zeer relaxte band met een zeer spraakzame Jim, spelend zijn thuisland en met zijn naaste famile in de buurt. Jim grapte nog over het nut van het indrukwekkende Edinburgh Castle. 'Was it to keep the English out? No, it was to keep the Glaswegians out. It didn't work, dit it? Here we are!'

Een band in hun thuisland zien. Het hééft iets, zeker weten. En dan nog in het mooie Edinburgh, waarvan ik een weekke mocht genieten, aan dat knappe Edinburgh Castle. En over het Schotse publiek hoor je me ook geen verkeerd woord zeggen!

SM gaven een goede show weg zoveel is zeker. Maar het was géén foutloos parcours. Het kan ook door het regenweer komen, maar méér dan 'goed' werd het wat mij betreft niet echt. In 'See The Lights' en 'Stars Will Lead The Way' leek Jim's stem niet altijd goed te zitten, en de lyrics van See The Lights werkte hij wel erg slordig af.

Dat verhinderde natuurlijk niet dat het een fijn concert was en dat ik me weer eens goed kon laten gaan, maar beter dan 'gewoon goed' werd het niet. De 'magic' waar Jim van sprak in zijn journal op simpleminds.com voelde ik niet echt, die magic was er wel een week later in Taormina! Maar gewoon erg goed was het wel natuurlijk!

Jammer dat 'This Is It' blijkbaar uit de setlist gekieperd werd. Een van de sterkste songs van het nieuwe album (Graffiti Soul) is dat, die er in Ciney (Tempo Festival) nog wél bij was, in een superversie!

De setlist van de Simple Mindsshow:
1. WATERFRONT
2. SHE'S A RIVER
3. STAY VISIBLE
4. I TRAVEL
5. SEE THE LIGHTS
6. LOVE SONG
7. STARS WILL LEAD THE WAY
8. ROCKETS
9. BIG SLEEP
10. DON'T YOU FORGET ABOUT ME (zzzz!)
11. HYPNOTISED
12. PROMISED YOU A MIRACLE
13. GLITTERING PRIZE
14. SOMEONE SOMEWHERE IN SUMMERTIME
15. NEW GOLD DREAM
16. ALIVE AND KICKING

# Encore
17. HOME
18. SANCTIFY YOURSELF
19. GHOST DANCING
.
Mijn bijzonder fijne week in Edinburgh werd met dit concertje ingezet. Andere ingrediënten die week: Whiskey degusteren, wandelen naar Arthur's Seat en Calton Hill met geweldige panorama's over de stad, uiteraard een bezoek aan Edinburgh Castle, rondhangen en consumeren op de Grassmarket en natuurlijk alle interessante bezienswaardigheden langsheen de Royal Mile tot in Holyrood...

't Was ook fijn om enkele 'fellowminds' nog eens weer te zien, voor, na en tijdens het concert...

verslag & foto's: © Markec
Meer concertfoto's op mijn flickrpagina.
.

Geen opmerkingen: