dinsdag, juli 28, 2009

Taorminatised: A New Gold Dream in Sicily















Vanmorgen liep ik nog door de straatjes van het mooie Taormina. Ondertussen veilig geland en spijt dat het alweer voorbij was. Tijdens een veel te kort verblijf in Taormina zag een ronduit fenomenaal concert van Simple Minds. In het unieke kader van het Teatro Greco (of zojewil 'Teatro Antica di Taormina') zette de band maandag (27.07.09) een sublieme performance neer. Strak en hotter dan de hoge temperaturen in Siclië.

 Alles zat goed; het geluid, de drive en jongens wat een sfeer zeg! Jim Kerr vond hun optreden in Edinburgh magisch en daar verschil ik toch met hem van mening. Maar 'magisch' gaat zeker op voor wat we in Taormina mochten beleven!

Kerr bewoog en danste alsof zijn leven er vanaf hing en zong erg goed. Maar de hele band haalt zonder enige moeite grote onderscheiding! De immer strakke pompende bas van Eddie die op het podium steeds gekker gaat doen. Die heerlijke gitaarparijen van Charlie, het mooie toetsenspel van Andy, de immer stevige drumslagen van 'the best drummer in the world', Mel. De band was/is in bloedvorm. En zo was er niet alleen veel sfeer en ambiance, maar kregen we vooral uitstekende versie van de vele klassiekers.



















Het nieuwe album was vertegenwoordigd met potige versies van "Moscow Underground", "Rockets" en "Stars Will Lead The Way" (Jammer genoeg weerom géén "This is It"). De nieuwe songs staan live bijzonder goed hun mannetje naast klassebakken zoals het immer vitale en fris klinkende "Waterfront", de ultieme niet stuk te krijgen song "New Gold Dream", een weerom geïnspireerd "Love Song" en "Changeling", tot mijn grote vreugde aan de setlist toegevoegd! Tot de hoogtepunten reken ik, behalve "Changeling" en "Moscow Underground" en de genoemde klassbakken zeker ook "Big Sleep" en "I Travel". Over "I Travel" gesproken; Jim wist dat voor een uniek concert zoals het deze vele fans vanover de hele wereld afgereisd waren, en dat liet hij (net zoals in Edinburgh) dan ook blijken: "I Travel, You Travel, We Travel..."






























Enig minpuntje, alhoewel met verve gebracht is misschien toch "See The Lights" dat naar mijn bescheiden mening niet echt waardig ouder wordt. Eruit smijten jongens en een andere song in de plaats. OK? O ja, het "Gloria-gedeelte" in "Ghost Dancing" hoeft van mij ook niet meer persé... Verder hoor je mij niet klagen hoor. Zelfs niet over die ene song die ze toch nooit uit de setlists zullen halen ;-)

SETLIST:
0. intro
1. WATERFRONT
2. SHE'S A RIVER
3. CHANGELING (!!!!!)
4. I TRAVEL
5. SEE THE LIGHTS
6. LOVE SONG
7. MOSCOW UNDERGROUND (!!!!!!!)
8. STARS WILL LEAD THE WAY (!!!!)
9. ROCKETS
10. BIG SLEEP
11. DON'T YOU FORGET ABOUT ME
12. HYPNOTISED
13. PROMISED YOU A MIRACLE
14. GLITTERING PRIZE
15. SOMEONE SOMEWHERE IN SUMMERTIME
16. NEW GOLD DREAM (!!!!! cracking version !!!!)
17. ALIVE AND KICKING

#encore
18. HOME
19. BELFAST CHILD
20. SANCTIFY YOURSELF

#encore 2
21. GHOSTDANCING/ GLORIA

Het concert in het Teatro Greco was behalve speciaal, uniek en enorm sfeervol ook enorm goed. En een mooi hoogtepunt van mijn te kort verblijf in het mooie Taormina!
En ondertussen begint mijn concert top 5 van 2009 zich af te tekenen. Dit concert zal zeker die top 5 halen en is daarbij in goed gezelschap van ondermeer Jackson Browne en Neil Young...

Een concertje om in te lijsten. Zoveel is zeker!
En dat geldt ook voor het stadje 'Taormina'. Maar omdat ik er te kort was 'moet' (lees: ZAL) ik toch gauw eens teruggaan

verslag & foto's: © Markec
Meer foto's op mijn flickrpagina.
.

1 opmerking:

Marc VC zei

Ik ben blij dat je het leuk vond