dinsdag, april 04, 2006

Wa doede goa in maon brievebus?

'Wa doede goa in maon brievebus?' - op enigszins verwijtende toon, 'Hoe héb je dàt voor mekaar gekregen?', 'ah daar se.. onzen bekende Vlaming!', 'Zeg, nu heb je me wel doen schrikken, hoor, en dàt in mijn vakantie!!' (een collega), 'Ons mama vindt dat ge andere restaurants moet kiezen, meneer' (een leerling) en 'Peter Mark gij staat in een boekje!!' (mijn petekindje) ... en de mensen die mekaar aankeken als ik voorbijfietste of wandelde, zo van 'is em et of is em et ni?' Het is een korte bloemlezing uit de soms vreemde maar meestal leuke en positieve reacties die ik de voorbije weken mocht ontvingen. Of wat een mens kan overkomen als hij met zijn tronie in het tijdschriftje staat van zijn thuisstad!

Wat was er gebeurd?
De stad Mechelen heeft een eigen tijdschrift, getiteld "Onder Den Toren". Dit stadsblad verschijnt elke twee maanden, en heeft sinds kort een rubriek op de achterbladzijde die heet "Het Mechelen Gevoel Van...". Een 'onbekende Mechelaar' wordt gecontacteerd over zijn favoriete plekjes in de stad, favoriete eet- en drankgelegenheden, levensmoto... enzoverder. Dàt is het concept.

"Via Mechelen Blogt"
, zo vertelde me iemand van de stad Mechelen, "kwamen we bij u terecht. We lazen uw bijdragen daar en u leek ons wel een interessante persoon voor 'het Mechelen gevoel van'. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet lang geaarzeld heb om hier op in te gaan! Enkele vraagjes beantwoord en een afspraak met fotograaf Luc Hilderson die me fotografeerde aan mijn favoriete plekje in Mechelen, tijdens mijn middagpauze, die dag in januari, verder, was het alleen nog wachten op de verschijningsdatum van Onder Den Toren, twee maanden later...

Wanneer het nummer dan verscheen in Maart, was ik het al haast vergeten. Maar dat veranderde snel toen ik, heel pril in die maand: jawel, op 1 maart, 's morgens mijn krant ging kopen en al een en ander te horen kreeg.... Mijn reflex: "ah, het is verschenen".

Het is een 'apart gevoel' BM (Bekende Mechelaar) te zijn. Toch ook wel aangenaam. Maar dra is het de beurt aan iemand anders. In Mei verschijnt een nieuwe Onder Den Toren. Benieuwd wie dan plots "BM" worden zal...

2 opmerkingen:

Jeroen zei

Je krijgt nu toch wel een gratis etentje in de restaurants waarvoor je reclame maakte?

Markec zei

Wel, was dàt nu maar eens waar geweest.. alhoewel.. het kàn nog altijd he ;-)