zaterdag, juni 09, 2007

The Who's Amazing Journey

Gisteren had ik een afspraak met een stukje popmuziekgeschiedenis. Eindelijk zou ik de (ondertussen al gehalveerde ) levende legenden THE WHO aan het werk zien ! WHO? Komaan, u kent hen uiteraard wél...

Ik had best wel hoge verwachtingen naar dit optreden toe, en ze werden ei zo na volledig ingevuld....

Roger Daltrey & Pete Townshend, niet meer van de jongsten - al was dat allerminst te merken in hun energieke performance, lieten zich omringen door een batterij uitstekende muzikanten: John Bundrick (keys), Pino Palladino (bass), Zak Starkey - jaja, zoon vàn Ringo Starr (drums) én Simon Townshend - broer vàn ... (guitars, back. vocals).

Aangekondigd om te starten rond 21.30, wandelden plots, zonder franjes, geen introtape of gedoe, de muzikanten alsook ene meneer Daltrey en meneer Townshend het podium op.. En meteen werd de toon goed gezet met CAN'T EXPLAIN. Met open enthousiaste armen ontvangen door het publiek in de Lotto Arena, en de start van een knappe show die een kleine 19 nummers zou tellen!

Het geluid leek aan de de anvang van het concert niet helemaal ok te zijn, maar vanaf WHO ARE YOU, uit volle borst meegezongen door de zaal, bleek dat al een stuk beter te zijn. Ook - ondanks CAN'T EXPLAIN en SUBSTITUTE - bleek pas vanaf WHO ARE YOU de vaart écht in het optreden te komen.... Met een opeenstapeling van hoogtepunten... (we hadden ook nog "The Seeker" en het nieuwe "Fragments" gehad)

Een opeenstapeling van hoogtepunten? Jawel, ze volgden mekaar inderdaad snel op, want zeg nu zelf; de ultieme versie van BEHIND BLUE EYES kan nooit die schamele poging van dat nu-metal groepje van ene Fred Dunst zijn, nee toch: tuurlijk niet: Roger Daltrey & Co toonden ons dat alleen THE WHO zelf deze prachtige ballad kan claimen! Zooo mooi !!!! En dan hadden we nog het van "Quadrophonia" afkomstige THE REAL ME, er was - natuurlijk - YOU BETTER, YOU BET.. én, nu niet meer zoals in de woelige jaren gepaard gaan met het in mekaar rammen van Townshend's gitaar: MY GENERATION: het dak van de Lotto Arena vloog er bijna af! Maar, samen met BEHIND BLUE EYES, wat mij betreft hét ultieme hoogtepunt van de set: WON'T GET FOOLED AGAIN - het officiële einde van de set, en dan zou er nog een indrukwekkende bisronde volgen!

En indrukwekkend, dat is wel het minste wat je van die bisronde kan zeggen: THE KIDS ARE ALRIGHT en een - o yes, a dream come true: jihaaaa! - een flinke beet uit de rockopera TOMMY! Ja!

PINBALL WIZZARD! !! (ik dacht dat ik zot werd!), knap gearrangeerd met AMAZING JOURNEY/ SPARKS en dan afgerond met stukjes uit "Christmas", "Got To The Mirror": SEE ME, FEEL ME en afgerond met "LISTENING TO YOU" (uit "we're not gonna take it").
De "mini-Tommy" rockopera: een leuk idee als bis !

Ze zouden nog één keer terugkeren, enkel Daltrey & Townshend dan... De heren brachten TEA AND THEATRE. Een van de weinige nummers van hun nieuwe album dat me écht kan bekoren.... En een waardige afsluiter !

THE WHO kwam, zag en... overwon.... En het was genieten! Daltrey's stem is nog zeer goed in takt, die van Townshend iets minder, maar zijn gitaarspel was dik in orde..... En de heren laten zich dus omringen door prima muzikanten - dat gecombineerd met een prima setlist maakt een pracht van een concert !

Blij dat ik dit concert mocht meemaken.... het was misschien wel de laatste keer: de heren: hoe energiek ook, worden er niet jonger op natuurlijk....

Setlist:
1. CAN'T EXPLAIN
2. THE SEEKER
3. SUBSTITUTE
4. FRAGMENTS
5. WHO ARE YOU
6. BEHIND BLUE EYES
7. REAL GOOD LOOKING BOY
8. BABA O' REILY
9. RELAY
10. DROWNED
11. A MAN IN A PURPLE DRESS
12. THE REAL ME
13. MY GENERATION
14. WON'T GET FOOLED AGAIN

# Encore:
15. THE KIDS ARE ALRIGHT
16. PINBALL WIZZARD
17. AMAZING JOURNEY / SPARKS
18. SEE ME, FEEL ME / LISTENING TO YOU

# encore 2
19. TEA AND THEATRE


De schitterende foto's zijn van de hand van Franky Bruyneel. De foto's zijn ook te bewonderen op de Mindview-website, waar je ook een verslagje kan lezen, van Franky en ondergetekende.
.

Geen opmerkingen: