zondag, oktober 04, 2009

Evergrey's Masterplan!

Toen ik met Evergrey kennismaakte in 2006, na een blinde aankoop - afgaande op enkele lovende reviews - van het toen nieuwe album "Monday Morning Apocalypse", besloot ik, onder de indruk dat ik was van dit werkstuk, deze band te blijven volgen. Ik kocht onlangs ook "Torn" en verdiepte me in de 'backcatalogue'. En ik was, zoals dat dan heet 'verkocht'. Het sprak dan ook vanzelf dat toen mijn kameraad me vertelde dat EVERGREY in Charleroi speelde zaterdag 3 oktober en vroeg of ik niet meeging het antwoord volmondig "ja!" luidde...

Wat bleek? Het was het wachten méér dan waard. Deze band is bijzonder goed live...

Evergrey bracht het Italiaanse ChaosWave mee en de andere support-act was het Vlaams/Waalse Virus IV. Spijtig dat men bij de twee voorprogramma's moest beroep doen op de 'plaatselijke' geluidsman die duidelijk niet wist waar hij mee bezig was. En zo klonken bij Virus IV de drums als een hele bende houthakkers en de bas stond veel te luid waardoor je amper de gitaren hoorde. Het aparte, knappe stemgeluid van Magali Luyten kwam er gelukkig wel door... De power metal met zowel thrashy als poppy kantjes van Virus IV kon ik, ondanks het slechte geluid, heel goed smaken. En hun cover van Talk Talk's "Such A Shame" vond ik bijzonder geslaagd. Smaakt naar meer.

Chaoswave dan. Wat mij betreft heeft deze band haar naam niet gestolen. Wat de chaos betreft alzeker. Want ik kreeg het letterlijk op mijn zenuwen van hun drukdoenerij. Powermetal zoals ik het niet graag heb: té veel snaredrums, hyperkinetische pathetische over the top vocals, van zowel zanger als zangeres... nu ja, ik zàg een zangeres. Dankzij de geluidsman van dienst hoorde ik enkel de man. Ik zag een band op het podium die heel erg hun best aan het doen waren, maar alle clichés van het genre bovenhaalden en dat met Italiaanse pathos uitvergrootten waardoor ik al na het tweede nummer volledig afhaakte...

Maar we kwamen natuurlijk voor Evergrey! Gelukkig brachten zij hun eigen geluidsman mee. Snel zou blijken dat hier, Godzijdank, wél een behoorlijk geluid was...

Evergrey speelde een heel sterke set met van het begin tot het einde met een goede selectie uit de albums "Recreation Day", "Monday Morning Apocalypse", "The Inner Circle" en natuurlijk ook "Torn".

'Fear' bleek een ijzersterke opener en wat is 'As I Lie Here Bleeding' een geweldig livenummer zeg... Verder heel erg genoten van 'In Remembrance', 'End of Your Days', 'The Masterplan', 'Recreation Day', 'Monday Morning Apocalypse' en zeer zeker ook 'Broken Wings' !

Wat speelt deze band strak zeg. 'k Was aangenaam verrast dat dit live zo goed was... En zanger Tom Englund heeft een apart stemgeluid dat ook live bijzonder goed werkt. De nummers kwamen allemaal erg goed tot hun recht en het was genieten van A tot Z van de toch wel zeer knappe composities. De melodieuze progressieve power metal van Evergrey smaakte bijzonder goed! Het bewijs dat binnen power metal ook plaats is voor subtiliteit en fraaie composities met 'feel' werd bij deze heel erg goed gedemonstreerd. Het optreden ging als een sneltrein en voor ik het doorhad waren we al aan het 18de nummer ('Broken Wings') en zat een geweldige show er alweer op...

Zeker voor herhaling vatbaar !

SETLIST EVERGREY:
1. Fear (Torn)
2. As I Lie Here Bleeding (Recreation Day)
3. Soaked (Torn)
4. More Than Ever (The Inner Circle)
5. She Speaks To The Dead (Solitude Dominance Tragedy)
6. Watching The Skies (In Search Of Truth)
7. In Remembrance (Monday Morning Apocalypse)
8. Blinded (Recreation Day)
9. End Of Your Days (Recreation Day)
10. [Intermezzo Keys & Guitar]
11. The Masterplan (In Search Of Truth)
12. Still In The Water (Monday Morning Apocalypse)
13. Monday Morning Apocalypse (Monday Morning Apocalypse)
14. [beginning of - piano only] Words Mean Nothing (Solitude Dominance Tragedy)
15. I'm Sorry (Recreation Day)
16. When The Walls Go Down (The Inner Circle)
17. Recreation Day (Recreation Day)
18. Broken Wings (Torn)
19. A Touch Of Blessing (The Inner Circle)

met dank aan Leslie voor het bijhouden van de setlist!
.

Geen opmerkingen: