zondag, augustus 26, 2007

Swinnen speelt iedereen naar huis op Maanrock '07

Swinnen @ Maanrock

Maanrock '07 bood en biedt weliswaar een gevarieerd programma, maar er waren eigenlijk weinig bands bij die mij wat zeggen. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen, want: SWINNEN kwam ook naar Maanrock!

' k Heb dus vooral 'sfeer opgesnoven' en uiteraard gaan kijken naar SWINNEN, verder ook The Crab Four gezien, Yevgueni, een heel klein stukje van A Brand en Tom Pintens. O ja, ook een heel klein stuk Magnus meegemaakt...

Ik onthoud vooral dat het druk, énorm druk was...
Zowel op de Grote Markt als de IJzerleen. Op de Vismarkt en Botermarkt was het dan veel beter doenbaar..

YEVGUENI (IJzerenleen) - de kleinkunstpop van deze heren kan ik best smaken, maar live kwam m.i. de vibe niet meteen over, het lijkt me dan ook een band die beter tot zijn recht komt in een intiem kader, of op laat ons zeggen iets als "boterhammen in het park". Waar Yevgueni dat normaal wél kan, nu kon het me niet raken...

THE CRAB FOUR (Botermarkt) - achteraf bekeken had ik dik spijt dat ik hier naar gaan kijken ben. Nu ja, kijken, zeg maar gerust ondergaan. Wat deze heren uitrichtten met BEATLES-nummers: het is een grove misdaad. Er werd naar hartelust vals gezongen en gitaren klonken ook niet al te 'gestemd'. Zonde. De zanger zei iets van "nu ons allerlaatste nummer van ons allerlaatste optreden". Wel, echt waar: ik hoop dat hij woord houdt. The Crab Four mag anders zijn naam wijzigen naar The CRAP FOUR ...

SWINNEN (IJzerenleen) - Eigenlijk was (Guy) SWINNEN de enige artiest die ik écht op Maanrock '07 wou zien. Als genuine, jarenlang Scabs-fan is dat nu ook niet zo verwonderlijk. Dat ik er veel van mijn vrienden zou tegenkomen, lag in de lijn der verwachtingen, en zo geschiedde. Swinnen was blijkbaar 'THE gathering' ;-)
Dat ik er ook een uit het oog verloren (mijn schuld!) vriendin zou terug tegenkomen, had ik niet durven hopen... goed we hebben alvast goede voornemens gemaakt en hebben gisteren nà Swinnen al wat bijgekletst. 'Swinnen brengt mensen (terug) bij elkaar (lacht!).
Het optreden van SWINNEN zelf was schitterend! De band pakte uit met een evenwichtige set, waarbij geput werd uit Swinnen's recente solo album (Swinnen), de eerste solo-CD van Guy Swinnen (Hazy) en - wat had u gedacht - er was ook plaats voor werk van The Scabs. En, Guy Swinnen zou Guy Swinnen niet zijn als er niet ook deze keer een Neil Young-cover (Cinnamon Girl) bij zat. Maar ook, eentje van Tom Petty (Mary Jane's Last Dance) én als kers op de taart een fenomenale interpretatie van THE WHO's "Substitute"... We kregen ook één (prima) nieuw nummer..
EN.. Het rockte als de beesten, Swinnen...

> SETLIST SWINNEN:
LET'S HAVE A PARTY
DOUBTS
A BAD HAND
NAKED IN A DREAM
FORGIVE ME
DON'T YOU KNOW
HOOKED ON HEATHER
nieuw nummer
TIME
SHINE A LIGHT
CINNAMON GIRL (Neil Young)
I NEED YOU
MARY JANE'S LAST DANCE (Tom Petty)
NOTHING ON MY RADIO
ROBBIN' THE LIQUOR STORE
# bis
HARD TIMES
SUBSTITUTE (The Who)

't was trouwens de eerste keer dat ik op "SHINE A LIGHT" geslowed heb... ;-)

Marc Van Campenhout maakte een tof filmpje van "Let's have A Party", te bewonderen op YouTube.

A BRAND (Grote Markt) - ik heb daar een stuk van gehoord en dat klonk live zeker niet slecht

TOM HELSEN (IJzerenleen) - enkel gehoord toen ik van de Botermarkt via de IJzerenleen naar de Vismarkt poogde te murwen (zo druk). Maar, Tom was doing great...

MAGNUS (Grote Markt) - gade geslaan vanop afstand. DJ-acts op een rock-festival: het zal wel nooit mijn ding worden, maar het publiek, waarvan een deel zelfs OP het podium stond te shaken, lustte er duidelijk wél pap van...

Tegen 1.50 naar het Bruulpleintje getrokken om de fiets te gaan oppikken bij de vriendelijke dames en heren van de Stadswacht en huiswaarts getrokken.

Sfeer was er zeker op Maanrock, veel, (soms zelfs te veel?) volk ook ;-)
Fijn om enkele mensen tegen het lijf te lopen, in 't vroeg en in 't laat... Door een overbelast GSM-netwerk heb ik een aantal mensen niet kunnen bereiken of zij mij niet.. Maar: hopelijk hadden jullie een fijne maanrock-zaterdag...

Misschien ga ik vanavond nog eens even piepen ook... we zien nog wel ;-)
.

2 opmerkingen:

Marc VC zei

Swinnen was inderdaad geweldig. De heren gingen er echt wel voor. Super gewoon.

Anoniem zei

Dus dit is jouw persoonlijke blog ?
Interessant...

Gimycko